Een van de belangrijkste marketingelementen van tegenwoordig is CRM, oftewel klantrelatiebeheer. Elke interface die een bedrijf zijn klanten biedt, is een kanaal waarop communicatie kan plaatsvinden. Relatiegeschenken kunnen worden gebruikt als een effectief communicatiemiddel en als extra interfaces. Met promotieartikelen kan vertrouwen worden opgebouwd, aangezien de relatiegeschenken de positionering van het product / bedrijf ondersteunen en daarmee het imago en de bekendheid versterken.

Productpositionering volgens producteigenschappen

Het begint bij de productpositionering, of de juiste klant het juiste product wordt aangeboden. Een product moet worden gepositioneerd op basis van zijn producteigenschappen om misverstanden en onzekerheden te voorkomen. Creëer een overzicht van uw eigen product en speel in op de wensen van de consument. Ons model van producteigenschappen toont een voorbeeld van hoe positionering op basis van zoek-, ervaring- en vertrouwenseigenschappen eruit kan zien. Nu weet u welke eigenschappen uw product heeft. Dit laat zien hoeveel uw product afhankelijk is van vertrouwen en hoe intens vertrouwen moet worden opgebouwd.

Producten en relatiegeschenken

Nadat het product is gepositioneerd, kunnen communicatiemaatregelen worden genomen. Uw product moet zo goed mogelijk aan de klant worden aangeboden. Communiceer de productkenmerken zodat de klant wordt opgepakt waar hij naar kijkt. Een auto heeft hoge zoek- en ervaringskenmerken. Motorgrootte, pk’s, kleur en rijprestaties zijn wat informatie over de zoekeigenschappen, een proefrit gaat naar de belevingseigenschappen. Als je relatiegeschenken inzet als marketingtool, dan moeten de winacties ook passen bij jouw producten, diensten en dus de doelgroep. In het auto-voorbeeld zijn promotieartikelen in verband met een auto een goede manier om een ​​grotere klantnabijheid te creëren. Een autodealer kan bijvoorbeeld beter herinnerd worden door zijn klanten met een 5-in-1 parkeerschijf van KSI-Werbeartikel.

De relatiegeschenken past bij het product en de klant heeft een verhoogd voordeel. Hij gebruikt het promotieartikel vaker en heeft daardoor vaker contact met de dealer. Aan de andere kant ligt de doelgroep van een groene stroomleverancier over het algemeen in de ecologische sector. Hier is een zakrekenmachine van bamboe op zonne-energie een reclameartikel met een groot signaaleffect. Als groene stroomleverancier zou je meteen de boodschap aan je klanten kunnen overbrengen: “Bereken zelf hoeveel je het milieu beschermt met onze groene stroom”. Een zakrekenmachine op batterijen met een plastic omslag zou daarentegen een slechter signaal zijn. Geef de juiste signalen en communiceer vanaf de basis gestructureerd – zo vermijd je onzekerheden en creëer je vertrouwen. De klant aanvaardt dankbaar het totaalconcept en voelt zich begrepen! Tevredenheid schept vertrouwen. Relatiegeschenken moeten worden gezien als communicatiedragers en kunnen (bij correct gebruik) de reclame-impact op de doelgroep vergroten.

Hoe kunnen naamsbekendheid en herkenningswaarde worden vergroot door middel van promotieartikelen?

U weet wat de klant wil. Je communiceert gestructureerd en geeft de klant een signaal dat je hem begrijpt. Op deze basis is het eenvoudig te bouwen! Als uw product of dienst van goede kwaliteit is, zullen sommige potentiële kopers vaak moeite hebben met het vinden van informatie. Tijdrovende en kostbare informatieverwerving leidt tot informatielacunes en onzekerheden. Onzekerheden worden gecompenseerd door substituten die de klant vertrouwt. Deze vervangers met betrouwbare eigenschappen zijn: merken, logo’s, service, garanties en ervaringen. Alleen al het veelvuldige contact met merken en logo’s brandt in de hersenen. Met de juiste promotieartikelen als advertentiemedium kunnen merknamen en logo’s goed gepositioneerd worden. Promotionele artikelen zoals schrijfgerei als weggeefacties zijn zeer geschikt voor een meting. Promotieartikelen kunnen worden gedeclareerd als serviceartikel voor een koper of potentiële klant. Als je de “service” van het promotieartikel correct communiceert, creëer je zelfs extra voordelen voor de klant. Onze promotieartikelen met merknamen en logo’s zijn geïntegreerd in het dagelijks leven en creëren een bewuste of onbewuste verbinding met uw bedrijf. De herkenningswaarde van een merk kan worden vergroot door de verspreiding ervan en door een toenemende contactfrequentie met de doelgroep. Promotieartikelen dienen als advertentiemedia die dit mogelijk maken. Ze kunnen worden gecommuniceerd als een aanvullende service en bieden extra voordelen voor de klant.

Hoe ondersteunen promotieartikelen een vriendelijk gezicht?

Als de juiste communicatiemaatregelen zijn genomen en een zekere mate van bewustwording is bereikt, moet de klant voor veel producten nog steeds vertrouwen op vertrouwen om de juiste aankoopbeslissing of beslissing te nemen. Afbeeldingen van merken of bedrijven zijn – vaak samen met aanbevelingen van derden – het beslissingscriterium of er een aankoop wordt gedaan of dat de concurrentie het bod wint. Het beeld is onderhevig aan interne en externe invloedsfactoren. Door transparantie, eerlijkheid en de wil om te communiceren kan het beeld van binnenuit worden gecultiveerd. In sommige bedrijven vinden promotieartikelen toegang tot interne marketingactiviteiten voor beeldvorming. Overhemden, pennen en andere nuttige gebruiksvoorwerpen zorgen voor een gevoel van saamhorigheid bij veel medewerkers van het bedrijf.

De trotse medewerker presenteert zijn kleding en accessoires aan de buitenkant met het bedrijfslogo. Promotionele artikelen kunnen worden gebruikt voor het onderhoud van externe afbeeldingen. Wedstrijden met relatiegeschenken – in de vorm van een loterij of prijsvragen – worden vaak herinnerd omdat de winnaar iets voor hen heeft gedaan en het promotieartikel een bepaalde waarde geeft. Kerstgeschenken creëren een gevoel van verbondenheid bij klanten en medewerkers. Op deze manier kan het imago van de ontvanger worden versterkt. Als het imago van een bedrijf behouden blijft – of het nu intern en / of extern is – wordt dit besproken. Een positief imago heeft een positief effect op aankoopbeslissingen, omdat het een prima vervanger is voor het wekken van vertrouwen. Relatieartikelen zijn een enorme hulp bij het cultiveren van uw imago, omdat ze op verschillende manieren kunnen worden gebruikt en het hele project kunnen ondersteunen.